הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בראשות זאב בילסקי, אישרה אתמול (שני) להעביר את התכנית לשדה התעופה בחיפה (תת"ל 80) להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור.

שדה התעופה יזכה להארכה משמעותית של המסלול ושדרוג המתקנים הקרקעיים בעקבות התכנית.

שדרוג המתקנים הקרקעיים. שדה התעופה בחיפה. צילום: נחום סגל
שדה התעופה בחיפה הוקם בתקופת המנדט הבריטי, ב-1934, בעיקר לשימוש צבאי. השדה משמש היום לטיסות פנים ארציות לאילת ולטיסות בין לאומיות אזוריות ליוון וקפריסין, וכן כולל פעילות מסוקים לאסדות הגז.

התכנית כוללת הארכה של המסלול מ-1,300 מ' לכ-1,850 מ' ברוטו, שיאפשרו הגעת מטוסים ליעדים שונים בהתחשב בסוגי המטוסים, תנאי מזג אוויר, הנחיות הרגולטור וכו'.

כמו כן, כוללת התכנית הגבהת המסלול בחלקו הצפוני, לצורך ביצוע הפרדה המפלסית בין מסילת הרכבת לנמל החדש הנמצא בשלבי הקמה, לבין המסלול המוארך וכן הפרדה מפלסית עם רחוב יוליוס סימון.

על מנת לאפשר תפקוד אופטימאלי של שדה התעופה והנמל הימי, נחתם באוקטובר 2017 הסכם לחלוקת שטחי בית הספר הטכני, שמאפשר הגדלה משמעותית של מקרקעי השדה לשם ביצוע הארכת המסלול, הקמת מסלולי הסעה ופונקציות נוספות המייעלות את תפקוד השדה.

הגדלה זו תאפשר העברה זמנית של חלק מהפעילות מהרצליה עד למציאת שדה חלופי לתעופה הכללית.

יצוין, כי ערב הבחירות האחרונות, סיכם ראש העיר דאז, יונה יהב, עם בכירי משרד התחבורה, על הארכת המסלול ב-300 מטר, קרי שהמסלול יגיע ל-1200 מטר ויאפשר פעילות של מטוסים בינוניים עד גדולים לפעול משדה התעופה, ליעדים קרובים באירופה.

עם כניסתה לתפקיד של עינת קליש רותם, היא הצהירה חד משמעית כי הפיכת שדה התעופה של חיפה לבינלאומי מהווה בעיניה אחת המטרות העיקריות של תקופתה.

זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד, ולמרות התנגדותה, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית עורף הנמל, שמשמעותו במתכונת שאושרה אז כי לא ניתן יהיה להרחיב את שדה התעופה.

קליש רותם זעמה ופירסמה תגובה בה אמרה: "הוועדה המחוזית אישרה היום את התכנית המפורטת של נמל המפרץ, למרות שהיא מחרבת באופן חד משמעי את עתידו של שדה התעופה.

"כל זה קורה באופן חלמאי ואירוני בימים שבהם המדינה מכינה תכנית ארצית לשדות תעופה. לא רק שאין לה פתרונות לתעופה בארץ, שד"ת חיפה יכול להיות קריטי. כאמור, מוסדות התכנון לא חוששים להרוס למרות שאולי זו טעות מרה".