חברת חוצה ישראל יצאה השבוע במכרז לאיתור חברות ניהול פרויקטים לניהול ביצוע ארבעת מקטעי הרכבת הקלה חיפה – נצרת. החברות הזוכות יתבקשו לנהל את עבודות הביצוע של הקבלנים בשטח ולפקח עליהן לכל אורך הפרויקט. עבודות ביצוע אלה כוללות עבודות בעלות היבטים הנדסיים, כמו עבודות עפר, עבודות סלילה, גישור והעתקת תשתיות לרבות הכנת התוואי לקראת כניסת זכיין.

קידוחי ניסיון המבוצעים בימים אלה סמוך לישוב ריינה על כביש 79 (צילום: חוצה ישראל)

תוואי הרכבת הקלה מתפרש לאורך 41 ק"מ והוא יכלול כ־19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. עקב מורכבות הפרויקט ולצורך ביצועו המהיר חולק הפרויקט לארבעה מקטעי ביצוע נפרדים, כך שעבודות ניהול קידום הזמינות וניהול הביצוע יבוצעו במספר חוזים נפרדים. ארבעת המקטעים הם:

מרכזית המפרץ – מחלף אתא צפון. מקטע בינעירוני באורך 5 ק"מ; מחלף אתא צפון–גלעם. מקטע בין-עירוני באורך 5 ק"מ; גלעם – הר יונה (כביש 79), מקטע בינעירוני באורך כ־25 ק"מ; והר יונה-נצרת, מקטע עירוני באורך כ־6 ק"מ.

פרויקט הרכבת הקלה יתבצע בשני שלבים: השלב הראשון שבו מרוכזות כלל פעולות התשתית המוזכרות, והשלב השני – השלב הזכייני. החברות הזוכות במכרז יעבדו תחת ניהולה של חברת דנה הנדסה אשר נבחרה זה מכבר לנהל את הפרויקט בכללותו יחד עם חברת 'ידום' הספרדית.

חוצה ישראל נמצאת כעת בעיצומו של התכנון המוקדם של תוואי הרכבת הקלה, אשר יסתיים עד לסוף הרבעון השלישי של 2020. התוואי אשר יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קרית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור ומשם יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת.

פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת, שמקדם משרד התחבורה, הוא מגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, המנוהל ע"י חברת חוצה ישראל כזרוע הביצוע של המשרד. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. הפרויקט כולל תכנון והקמת רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתיישבות חיפה, גוש הקריות וגוש נצרת-נוף הגליל.

בקו הרכבת הקלה יפעלו כ־32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. מהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ־100 קמ"ש. היקפו הכולל של הפרויקט נאמד בכ־6 מיליארד שקל.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ': "הרכבת הקלה מחיפה לנוף הגליל היא בשורה של ממש לפריפריה ובשורה לצפון. מכרזי הניהול הם אבן דרך חשובה שהופכת את המיזם הזה למוחשי יותר מאי פעם. במשך יותר מדי שנים אזור הצפון לא קיבל מענה מספק בפיתוח, בתשתיות ובדחיפה לצמיחה. זהו צעד חשוב שיחזק את יישובי הצפון ויתרום לשיפור איכות חייהם של האזרחים".

דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל: ״אנו מקדמים את תכנון הפרויקט במרץ ומבצעים את הפעולות הדרושות לקידום הוצאת הפרויקט לביצוע".