כביש 66, הידוע בכינויו 'כביש הדמים', צפוי להיכנס לתוכנית החומש החדשה של משרד התחבורה שתחל בשנת 2021. מדובר בהתקדמות דרמטית בכל הקשור לטיפול בכביש הישן והמסוכן לקראת הפיכתו לציר עם ארבעה מסלולים.

ראש המועצה איציק חולבסקי על רקע כביש 66 | צילום: שרון צור

על ההחלטה החשובה שמע ראש מועצת מגידו, איציק חולבסקי, בפגישה שקיים עם שר התחבורה ישראל כ"ץ, צמרת משרדו ומנכ"ל חברת 'נתיבי ישראל' ניסים פרץ.

כזכור, ניהלה המועצה האזורית מגידו מאבק שכלל הפגנות גדולות בצמתי הכניסות ליישובים לאורך כביש 66 וגם מול לשכת שר התחבורה בירושלים. המאבק הביא, בפגישה קודמת של ראש המועצה עם שר התחבורה, להחלטה על התקנת רמזורים בכניסות ליישובים והשלמת תכנון סטטורי של קטע הכביש בין היוגב לצומת מגידו. עכשיו, עם השלמת התכנית הסטטוטורית ותחילת הצבת הרמזורים בכניסה ליישובים, ביקש חולבסקי פגישה נוספת עם השר כדי להבטיח שהתוכנית הגדולה - הכוללת ארבעה מסלולים (שניים לכל כיוון), מחלפונים בכניסות ליישובים ומעברים ראויים לחקלאות - תיכנס לתוכנית החומש הבאה.

ראש המועצה חולבסקי ביקש גם לסלול שביל אופניים לאורך הכביש, מהמושבה יקנעם ועד לגבעת עוז. בכירי משרד התחבורה ומנכ"ל נתיבי ישראל קיבלו את הבקשה והבהירו כי שביל האופניים ייכלל בתוכנית של הכביש המשודרג.

כמו כן ביקש ראש המועצה חולבסקי להרחיב את כביש 672 מצומת יקנעם עלית מערב ועד צומת רמות מנשה, בעיקר בגלל התנועה הכבדה הצפויה עם אכלוס אזור התעשייה מבוא כרמל בשנים הקרובות. בכירי משרד התחבורה הסכימו לערוך בדיקה יסודית ורצינית של הבקשה, כולל הערכה של תחזית התנועה העתידית לשנים הקרובות.

"זוהי בשורה חשובה לתושבי מגידו ולכל תושבי העמק והצפון שמשתמשים בכביש 66", אומר חולבסקי, "יש לי הרגשה טובה שהכביש יהפוך בשנים הקרובות לכביש רחב ובטוח למשתמשיו. המאבק הנחוש שניהלנו מצליח. זהו הישג אדיר לתושבים ולמועצה".

כביש 66 מבוסס על דרך עתיקה שחיברה את חיפה לג'נין. התוואי הנוכחי של הכביש נסלל לראשונה באמצע שנות ה-30 של המאה הקודמת. מדובר בציר בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, ברובו ללא גדר הפרדה בין הנתיבים. נוסף על כך הוא גם צר במיוחד, מפותל, חשוך ועם שוליים צרים, ולאורכו כניסות ויציאות בעייתיות מהיישובים היוגב, מגידו, מדרך עוז, משמר העמק, הזורע ויקנעם המושבה. הכביש הוא גם ציר בין־עירוני משמעותי שמשרת את תושבי עפולה, יישובי המועצה האזורית הגלבוע ואת תושבי צפון אזור ואדי ערה המבקשים לנסוע לחיפה או לאזור התעשייה ביקנעם.

בכביש נוסעים כלי רכב מכל הסוגים, לרבות משאיות כבדות וטרקטורים, והמבנה שלו אינו מתאים להיקפי תנועה רבים. על כן הפכה הנסיעה בו לבלתי נסבלת. בשנים האחרונות התרחשו בכביש עשרות תאונות דרכים, חלקן קטלניות, שבהן נהרגו מעל 30 בני אדם ומאות נפצעו.