על פי נתוני 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת שנת 2019 נהרגו 349 בני אדם בתאונות דרכים, עלייה של עשרה אחוזים בהשוואה לשנה שעברה. בעפולה נפגעו בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019 (ינואר-אוקטובר) בתאונות דרכים 128 בני אדם, שלושה מהם נהרגו וחמישה מהם נפצעו באורח קשה.

החודש שבו מספר הנפגעים היה הגבוה ביותר הוא חודש מאי במהלכו נפגעו 31 בני אדם בעיר. בנוף הגליל נפגעו בשנת 2019 בתאונות דרכים 66 בני אדם, ארבעה נפצעו באורח קשה ו־62 נפצעו קל. במגדל העמק נפגעו בתאונות דרכים 28 בני אדם, שניים נפצעו קשה ו־26 נפצעו באורח קל. בבית שאן נפגעו בשנת 2019 בתאונות דרכים 17 בני אדם, שלושה נפצעו באורח קשה ו־14 באורח קל.

זירת תאונה ברחוב שרת בעפולה השנה | צילום: דוברות המשטרה

בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 10,820 בני אדם, מהם 1,146 נפצעו באורח קשה. מבין ההרוגים – 17 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, 17 רוכבי אופניים רגילים, 88 הולכי רגל ו־68 רוכבי אופנועים וקטנועים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2019 היא שנת כישלון במאבק בתאונות הדרכים וזו תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהגנה על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות הדרכים כמו ילדים, קשישים, רוכבי אופנועים וקטנועים, צעירים ואזרחים מהחברה הערבית. במקום להתמקד בכל אוכלוסייה ובמאפיינים הייחודיים שלה, להכין תוכנית פעולה לצמצום הנפגעים ולהוציא אותה אל הפועל, המדינה התעלמה מאותן אוכלוסיות והתוצאות הקשות בהתאם. הנתונים הקשים היו מדליקים נורה אדומה בכל מדינה מתוקנת, אבל למרות זאת בישראל לא נערך דיון אחד רציני עם כל הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש ולא נוספו תקציבים למאבק בקטל בדרכים אלא להפך.

"כדי להחזיר את ישראל חזרה למסלול של ירידה בהרוגים מתאונות דרכים יש להוסיף עוד 200 ניידות משטרה ומאות שוטרים שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים, יש להגדיל את התקציב שמיועד לטיפול בכבישים האדומים ובצמתים המסוכנים, לעודד שימוש במערכות בטיחות מצילות חיים על ידי הפחתה במס ולהתמקד בצמצום הנפגעים וההרוגים באותן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון להיפגע. הכישלון המתמשך מוכיח כי האסטרטגיה של הטלת האחריות על הנהגים פשוט לא עובדת ולכן חייבים להפסיק להאשים רק את הנהגים בתאונות ולקחת אחריות".