צילום: שרון צור אם, עד לא מזמן, הפקקים בצפון היו נחלת החגים. תושבי העמק נסעו בימי חול בדרכים הפתוחות ושמעו ברדיו דיווחים על הפקקים שסותמים את מרכז המדינה. אלא שהשנה האחרונה הפכה סיוט. כל דיווח תנועה ברדיו נפתח ב'עומס כבד בכביש 77'. אם זה בבוקר, אז מצומת המוביל לצומת ישי ואם זה אחר הצהרים אז בכיוון ההפוך. הפקק המעצבן הזה נמשך עד יקנעם. דרך של 20 ק"מ הופכת לנסיעה מזדחלת שלמעלה משעה.

הסיבות לפקקים מגוונות. אפשר לתלות את האשמה בעבודות הבנייה וההרחבה. אפשר להאשים את המשאיות הכבדות שנוסעות בדרכים אלה. גם הגידול באוכלוסיה ובעיקר היעדר תחבורה ציבורית הולמת הם נסיבות מקלות. אבל קשה לתושבי העמק לקבל את השלטים המרגיזים שנתלו לאורך הדרך שמבשרים שהישועה תגיע מתישהו ב-2014.

רכבת ב-2015
הניסיון האחרון היה בשנת 2005, אז הציב שר התשתיות דאז אביגדור ליברמן יעד לחידוש הפעילות בקו חיפה-צמח עד שנת 2010. אז הגענו לסוף 2010, וגם היעד לא הושג. לאחרונה יצא שר התחבורה, ישראל כ"ץ בהצהרה, כי קו חיפה-צמח יפעל עד שנת 2015, והמשרד אף הציב שלטים חגיגיים המבשרים על כך.


שמים את הגליל במרכז? (צילום: שרון צור)

תושבת יקנעם, עינת דן, שסובלת מדי בוקר מהפקקים הנוראיים מפנה את האצבע המאשימה כלפי מדיניות האפליה של הממשלה המעדיפה את אזור המרכז. "כל הזמן מדברים על הרכבת הקלה בתל אביב, וכבר שפכו שם מיליונים עוד לפני שהתחילו לעבוד, וזאת בזמן שאנחנו מחכים כבר 60 שנה לרכבת רגילה. מי שגר באזור המרכז יודע את מחיר של פקקים. אבל תושבי הפריפריה שגם ככה סובלים מהפליה והיעדר תשתיות, מקבלים פחות. אז אם הפליה, אז למה לא נשלם גם פחות מיסים".

העבודות לא נגמרות
בכל הצפון יש נכון להיום שלושה מחלפים. האחד באליקים, השני באליפלט והשלישי עוקף נצרת. זאת בזמן שבמרכז יש מחלף כמעט כל כמה מאות מטרים. גם שירות האוטובוסים בעמק אינו טוב מספיק. ישנם ישובים אליהם לא מגיעים כלל אוטובוסים, דבר המאלץ את תושבי הישובים הללו לנסוע ברכביהם הפרטיים ואף יוצא שכמעט כל בית אב מחזיק בשתי מכוניות. ראשי הרשויות באזור תולים תקוות רבות בחברת 'נזרין אקספרס' אשר זכתה במכרז להפעלת הקווים באזור, והתחייבה להגביר את תדירות האוטובוסים. החברה שהינה אחת הוותיקות בארץ אמורה להתחיל לפעול באינטנסיביות באזור בתחילת 2011.

נושא המחלפים, כאמור, גם הוא עניין כאוב במערב עמק יזרעאל. הצמתים המרכזיים באזור מחכים להחלטה על המשך סלילתו של הקטע הצפוני בכביש 6, המסתיים כיום במחלף עין תות. בתכנון העתידי ימשיך כביש 6 על תוואי כביש 70 דרך צומת התשבי, צומת העמקים, צומת יגור וצומת סומך כאשר כל הצמתים הללו ימוחלפו דבר שיצמצם את הפקקים. גם לגבי כביש 75 בין צומת העמקים ליפיע יש תוכניות שדרוג והרחבה בקטעים בהם יש רק נתיב אחד לכל כיוון.


התושבים ימשיכו להזדחל (צילום: שרון צור)

המקטע בין צומת רמת ישי לצומת נהלל נמצא כבר בתהליכים מתקדמים. בשבוע שעבר אושרה התב"ע (תוכנית בניין עיר) הכוללת הצבת רמזורים בכניסה לבית שערים ובכניסה למנשיה-זבידה. רמזורים אלה אמנם נחוצים מבחינה בטיחותית, אך ייאטו במידה מסויימת את התנועה. הצפי לתחילת העבודות בקטע כביש זה הינו בעוד כחצי שנה. סיום העבודות לא ידוע, ויכול להתפרש על שנים.

כביש נוסף המיועד לשדרוג בעתיד הינו כביש 73 בין צומת נהלל לצומת עדשים. גם כאן עד שלא יאושרו תוכניות, לא יהיה מועד לתחילת עבודות ובטח לא לסיומן. העבודות בכביש 77 מצומת המוביל לצומת ישי נמשכות כבר יותר משנה. בשטח כבר נוספו מסלולים לכל צד, אך אלה לא נפתחו עדיין לתנועה. המחלף בצומת המוביל ייפתח רק בעוד כשנה וחצי, וזאת בתנאי שלא יהיו עיכובים בלתי צפויים.

מועצת עמק יזרעאל כבר פנתה בנושאי עומסי התנועה הבלתי נסבלים לכל הגורמים במטרה להאיץ את פיתוח הכבישים. השלטים המבשרים על ההרחבות והקמת המחלפים מדברים על פתרונות החל מ-2012 ועד אז ימשיכו מדי בוקר וערב תושבי העמק לעמוד בפקקים.

שביל הבריחה
ישראלים לא אוהבים לעמוד בפקקים. אז כדי להיחלץ מהם, נמצאו דרכים יצירתיות לעקוף אותם. במערב העמק מדובר בדרכים חלופיות חלקן דרכי כורכר וחלקן דרכים המיועדות לרכב חקלאי. הדרכים האלטרנטיביות הופכות בעצמן עם הזמן לפקוקות בשל הנסיעה האיטית. הראשונה שבהן היא הדרך המוליכה בין כפר יהושע לרמת ישי. מדובר בדרך חקלאית משובשת ביותר, המלאה בורות ומהמורות, אשר נסללה לשימושם של טרקטורים ורכבים חקלאיים אחרים ואינה מיועדת לרכבים פרטיים.

נהגים המבקשים לעקוף את הפקק הקבוע לפני צומת השומרים ועד לצומת ישי נכנסים למושב השקט כפר יהושע, ומרגע שהם מגיעים אל 'כיכר הפרות' ועד ליציאה בבית העלמין של רמת ישי, הם מפקירים את בולמי הרכבים שלהם לחסדי המהמורותו . דרך זו