צילום: אלי אלגרט איגוד אתלטיקה מונע את השתתפותם של רוכבים נכים במרתון טבריה הקרוב שיתקיים ב-6 בינואר. אחרי 15 שנה שבהן השתתפה במרוץ קבוצה של נכים רוכבי אופני יד מהשתתפות במרתון טבריה, החליטו השנה לאסור את השתתפותם בטענה שהרוכבים הנכים עלולים לגרום לליקויי בטיחות ולסכן את שלומם של שאר המשתתפים בתחרות. בתגובה, יזם אחד הרוכבים הבכירים עצומה באינטרנט הקוראת לבטל את ההחלטה.

מדי שנה בשנה מתקיימת בטבריה תחרות מרתון שבה משתתפים אלפי אצנים. נכים שביקשו להשתתף בתחרות נתקלו לדבריהם בסירוב מצד איגוד האתלטיקה שטענה כי השתתפותם בתחרות מהווה סיכון בטיחותי לכלל הרוכבים.

כאמור, הנכים לא נשארו אדישים להחלטה, ובתחילת השבוע הם פרסמו באינטרנט עצומה שמגנה את הגזרה. מי שעומד בראש היוזמה הוא רוכב האופניים הבכיר נתי גרוברג (40), תושב כפר בן נון, שנפצע בתאונת דרכים לפני כ-11 שנה, ומאז הוא מתמודד עם מוגבלות קשה בשתי רגליו. "איפה נשמע שהחברה הישראלית פולטת את הנכים מתוכה, מחשש שהם יפגעו בה", כועס גרוברג.

בעקבות ההחלטה שמוציאה את קבוצת הנכים אל מחוץ למרתון, התכנסה בסוף השבוע האחרון ועדת החינוך, התרבות והספורט לאיגוד האתלטיקה בכנסת ישראל במטרה לספק פתרון אשר לא יאפשר לנכים רוכבי אופני היד להשתתף במרוץ. חברי הוועדה ביקשו מהאיגוד לאתלטיקה ומעיריית טבריה למצוא דרך שתשאיר את הנכים בתוך המרוץ החשוב.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), אמר: "לא יתכן שהאיגוד יקבע באופן חד צדדי להדיר את הנכים מהמרתון בלי להתייעץ עם משרד התרבות והספורט ועם ההתאחדות הישראלית לספורט נכים".

ח"כ משה מטלון, שיזם את הדיון הדחוף בוועדה, הוסיף: "80 אחוז מהמשתתפים במרתון אופני היד הם נכי צה"ל. עיריית טבריה תיראה רע מאוד אם תדיר את נכי צה"ל מהמרתון". עוד הוסיף מטלון כי הוא השתתף במספר מרתונים בחו"ל, בהם מרתון ברלין וניו יורק, ושם הוא לא נתקל בבעיות בטיחותיות שנבעו מהשתתפותם של רוכבי אופני היד.

מנכ"ל איגוד האתלטיקה, שלמה בן גל, ציין בפני הוועדה כי בעבר אירעו תאונות כאשר אופני יד נתקלו ברצי המרתון. "בשנה שעברה נכחו במרתון שוטרים ממשטרת ישראל שאמרו לנו שאנחנו לא נורמאליים. כל המרוץ התפללנו שלא יקרה אסון ולכן החלטנו כבר בסופו של המרוץ שלא לאפשר לאופני היד להשתתף במרוץ בשנה זו".

עוד הוסיף בן גל כי מדובר במרתון בינלאומי שבו משתתפים רצי מרתון מקצועיים והם הודיעו כי אופני היד מפריעים להם לקבוע תוצאה.

בן גל ציין בפני הוועדה כי עלות הפרדת הנתיבים לשם שמירה על בטיחותם של הרצים מוערכת בסכום שבין 300 ל-400
אלף שקל. לדברי בן גל השיב נציג משרד התרבות והספורט דוד מלכה: "למשרדנו לא ידוע על בעיה במרתון טבריה. יש לאפשר מתן אורכה לכל הגורמים על מנת להיערך בהתאם ולספק פתרון לבעיה". לסיכום החליטה הוועדה שעל כל הגורמים לדון בנושא ולהביא בפניה בתוך שבועיים הצעות לפתרון.

תגובת עיריית טבריה: "ההחלטה על ביטול מרתון האופניים לנכים, לא התקבלה על ידי עיריית טבריה. במקביל, העירייה חותרת למציאת פתרון הולם שישביע את רצון כל הצדדים, עם תקווה שבסופו גם הנכים ייטלו חלק במרתון היוקרתי של ישראל".