צילום: אביהו שפירא בבית הספר הדמוקרטי 'עינות ירדן' בגליל העליון מחנכים את התלמידים גם בנושא איכות הסביבה. אחת היוזמות בהקשר הזה היא הקמת גן בוטני אקולוגי בסיוע מכללת תל חי. הקמתו של הגן ותפעולו אמורות להקנות לתלמידים ידע וערכים בתחום האקולוגיה והשמירה על איכות הסביבה.

לפני שנה פנתה לילך צליק, רכזת המדעים בבית הספר השש שנתי שבקיבוץ עמיר, אל שלום צרויה ראש חטיבת עיצוב, ואל ומארק מילשטיין ראש מגמת אדריכלות ועיצוב פנים ואדריכלות נוף במכללה הטכנולוגית בתל חי, וביקשה את עזרתם בהקמת הגן "אנחנו זקוקים לליווי מקצועי בהקמת הגן על מנת לבצע את הפרויקט ברמה גבוהה מבחינת מקצועית בכלל ואדריכלית בפרט", כתבה אז צליק שביקשה כי התכנון האדריכלי והמקצועי של פרויקט הגן האקולוגי הלימודי אותו מבקש בית הספר להקים, ייעשה על ידי הסטודנטים של מסלול אדריכלות נוף במכללה הטכנולוגית השכנה.

צרויה ומילשטיין העומדים בראש חטיבת העיצוב במכללה הטכנולוגית, הרימו את הכפפה ומאז מדי שבוע מגיעה קבוצת תלמידי עיינות ירדן למכללה ובצוותי עבודה מעורבים יחד עם כתריסר סטודנטים הלומדים במגמת אדריכלות נוף, הם עוסקים בפיתוח ותכנון רעיון הגן האקולוגי. "אין זה הפרויקט התכנוני הראשון שמבצעים סטודנטים מחטיבת העיצוב של המכללה הטכנולוגית, תל חי, עבור גורמים בקהילת אצבע הגליל", אומר מארק מילשטיין, העומד בראש הפרויקט, "אלא שלראשונה נראה כי הפעם נצליח לעבור משלב התכנון אל שלב הביצוע".

הסטודנטים במגמת אדריכלות הנוף נדרשים לבצע פרויקט גמר בלימודי התכנון האקולוגי, ותכנון הגן הבוטני האקולוגי
בעינות ירדן משתלב אפוא במטלות הלימודיות שלהם. הגן הבוטאני-אקולוגי שתכננו הצוותים המעורבים של הסטודנטים והתלמידים, הינו פלטפורמה חינוכית אשר מציעה פתרונות תכנון לגינון בר קיימא, ומייצר הזדמנויות ללימודי חקר הסביבה בדרך חווייתית.

"אנחנו בית ספר למתכננים, לא עוסקים בשלבי הביצוע, לשם כך נדרשים תקציבים אחרים", מסביר שלום צרויה העומד בראש חטיבת העיצוב של המכללה הטכנולוגית, "אלא שכאן מסתמן כי מצאנו משפחה יהודית מארה"ב שהתלהבה מהרעיון המשלב גינון, שיתוף תלמידים וסטודנטים ורואה בגן פרויקט חי ומתמשך ובזכות תרומתם נוכל לצאת לביצוע עם הפרויקט הזה".