צילום: אביהו שפירא תאונות רבות התרחשו בכביש הכניסה ליישוב הקהילתי כרכום ורק בנס לא נהרגו בני אדם. תושבי היישוב התריעו לא פעם בפני המועצה האזורית מבואות חרמון, אך לטענתם ראש המועצה רק מבטיח הבטחות ולא משפץ את הכביש המסוכן. משרד התחבורה ומע"צ טוענים שאינם אחראים עליו, אלא צה"ל.

היישוב כרכום הוא ישוב קהילתי ובו מתגוררים כ-160 משפחות. המיקום שלו פנטסטי צופה אל הכינרת, אבל כביש הגישה אליו ארוך - שלושה קילומטר. הכביש הזה הוא לא רק ארוך יחסית, הוא גם מסוכן. מי שנוסע בו עלול למצוא את עצמו בתעלה בצידי הדרך. ממש לאחרונה התהפכה שם בתו של תושב המקום בשם שמשון נחום.

בעקבות המקרה החליט נחום לכתוב לראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, מכתב המתריע על המצב, ובו כתב בין השאר: "כשעלינו לקרקע הובטח לנו שהכביש עליו אנו נוסעים ישונה לכשנגדל ל-40 משפחות. היום אנו ביישוב כבר למעלה מ-150 משפחות, וחוץ משיפוץ כזה או אחר, הכביש נותר בתוואי המקורי ומסוכן מאין כמותו, בעיקר בימי החורף הגשומים. כמעט מידי חודש רכב אחר 'נזרק' אל תעלת הכביש. עד היום, למעלה מעשרות מכוניות עברו תאונה מחרידה שכזו, ורק בדרך נס לא היו אבדות בנפש".

גם רובי טל, תושבת המקום, עברה את החוויה המפחידה. "נסעתי בדרך, ומכיוון שהיה גשום, השתדלתי להיזהר", סיפרה השבוע. "כשהגעתי לעיקול חד, הגיחה מולי מכונית שבגלל העיקול החד סטתה לנתיב הנגדי בו נסעתי. בלית ברירה הסטתי את ההגה ימינה ונזרקתי לתוך התעלה. למרות שלמזלי לא נפגעתי, זו הייתה חוויה מפחידה וטראומטית".

כביש הגישה לכרכום נסלל עוד לפני הקמת היישוב כדרך צבאית, שהמשכה הלא סלול מגיע עד גשר בנות יעקב. מכיוון שצה"ל הוא שיזם את הקמת הכביש, הוא נותר למעשה ככביש ללא אבא. לא מע"צ ולא משרד התחבורה רואים את עצמם כאחראים על הכביש הזה. הכביש עדיין משמש לצרכים צבאיים, ויחידות שמתאמנות באזור נוסעות בו. אבל עיקר התנועה עליו כיום היא אזרחית, הן של תושבי כרכום והן של מטיילים.

לפני 10 שנים המועצה האזורית יזמה סלילה מחדש של האספלט, אבל לא שיפוץ יסודי, ולכן מצב הכביש המשיך להתדרדר. במגירה ישנה גם תוכנית לכביש קיצור לכיוון אליפלט, אבל התוכנית הזו נשארה מוקפאת כבר שנים רבות.

יו"ר הוועד, רמי נורקין, פעל בשנים האחרונות כדי לקדם את שיפוץ הכביש, ובאופטימיות זהירה הוא אומר: "בישיבה האחרונה שהייתה לי במועצה, נאמר לי שבימים הקרובים יתחילו בעבודות התכנון של שיפוץ הכביש, ותוך כמה חודשים הן יסתיימו ואז ניתן יהיה להוציא את הפרויקט למכרז".

רובי טל סקפטית לגבי הסיכויים שהכביש ישופץ: "אנחנו כבר שבעים מהבטחות", היא אומרת. "עד שאני לא אראה את הטרקטורים אני לא אאמין".

תגובת משרד התחבורה: "החברה הלאומית לדרכים תחל בחודש הבא בעבודות לשיפוץ הכביש. מדובר ב"כביש ללא
אבא" שאינו נמצא בתחום האחריות של אחד מהגופים הרלוונטיים לסלילת כבישים. כיום הכביש נמצא בסדר עדיפות גבוה לביצוע".

תגובת מע"צ: "תגובתנו היא כתגובת משרד התחבורה".

תגובת מועצת מבואות חרמון: "לפני ארבע שנים הקימה המדינה באמצעות משרד התחבורה ומע"צ את מינהלת "כבישים ללא אבא". המועצה העמידה את הטיפול בכביש הגישה לכרכום בראש סדר העדיפויות שלה בפרויקט זה, ובמשך השנים האחרונות הפעילה על משרד התחבורה לחץ בלתי-פוסק לבצע את העבודות הכרוכות בשדרוג הכביש. בגלל סחבת ממשלתית , חל עיכוב במינוי המתכננים ובימים אלה משלים משרד "פרייברג מהנדסים בע"מ" את התכנון המפורט".

תגובת צה"ל לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.