צילום: תם בר אילן במרכז הקליניקה 'כלים שלובים' לייעוץ מיני של יסכה ויהונתן שומר ניצבות ספות בריפוד אדום לוהט. יסכה פותחת את הדלת בשמלה ארוכה ובכיסוי ראש ומהמטבח מגיח יהונתן בג'ינס וטי־שרט, על ראשו כיפה שחורה ופאות מסתלסלות לצד אוזניו.

מודיעין: חינוך מיני? לא בבית ספרנו

בהדרכת בני הזוג שומר יוצאים בשנים האחרונות מאות זוגות נשואים למסע שטומן בחובו "הרפתקאות אינטימיות", לפי הגדרתם. "אחת הסיבות העיקריות לשיעור הגירושין שעולה בהתמדה", מסביר יהונתן, "היא העובדה שאנשים עסוקים פשוט בהישרדות.

"הם לא מפַנים זמן ביומן שלהם לאהבה, לאינטימיות - הם פשוט מקיימים את הזוגיות שלהם כעסק, והאהבה מפַנה את מקומה לניהול העסק. הצרה היא שדווקא אז מופיעות הבעיות".

בני הזוג שומר, הורים לחמישה ילדים, הכירו לראשונה כשהיו בני 12. היא גדלה במשפחה דתית בצפת והוא בתל אביב. יהונתן היה מגיע לצפת בחופשות כדי לבלות עם סבו וסבתו, שהתגוררו ברובע האמנים. שם, בבית הכנסת השכונתי, הכיר את אביה ואחיה של יסכה ואחר כך גם אותה, ותוך זמן קצר הפך הקשר בין השניים לסיפור אהבה שנמשך עד היום.

כשמלאו לה 16 הוא כבר הציע לה נישואין. הוריה המבוהלים החליטו לשלוח אותה לטיול ארוך בארצות הברית, כדי להפריד בין הצמד, אך נחלו כישלון ובגיל 18 בני הזוג כבר נישאו.

מהודו תצא תורה
יסכה ויהונתן יצאו להודו לפני כתשע שנים כדי להפעיל שם 'בית יהודי' בכפר נידח ונשארו שם חודשים אחדים. בהודו החלו השניים לנהל שיחות אישיות עם זוגות שהגיעו למקום. "מאז יש להודו חלק חשוב בחיים שלנו", אומר יהונתן. "מדי שנה או שנתיים אנחנו נוסעים לשם לכמה חודשים, ופותחים את הבית לכל מי שצריך ורוצה".



"זה היה ממש בסוף העולם", נזכרת יסכה, "אבל הבית עצמו היה על הכביש הראשי של הכפר, ולא היה ישראלי שביקר במקום ולא ידע עליו. גילינו שם פתיחות יוצאת דופן, שאפשרה שיחות מהסוג האינטימי, וככה זה התחיל.

"אנשים באו והלכו ומצאנו את עצמנו משוחחים איתם על הדברים הכי אישיים. אנשים הגיעו לסעודת שבת ונשארו לפעמים חודשיים, ולא רק יהודים: גם כמרים, נזירים ואפילו פלסטינים, והיה מקום לכולם".

יהונתן: "בין השאר פגשנו שם זוג שחי יחד הרבה שנים, אך לא היה נשוי. שניהם הסתייגו מהממסד הרבני ולכן בחרו לחיות יחד ללא נישואים. אחרי זמן מה שבילינו איתם ושוחחנו ממש על הכול, הם עזבו את המקום ואמרו שיהיו מוכנים להינשא אם אני אקדש אותם.

"כשחזרנו לארץ בדקתי את העניין, קיבלתי את ההכשרה הדרושה והוסמכתי על ידי הרבנות לקיים חופה וקידושין. שלושה חודשים לאחר מכן יצרתי איתם קשר, הם באו לצפת והם בעצם הזוג הראשון שחיתנתי".

את בית האבן העתיק ברובע האמנים שבו בילה יהונתן בילדותו בחופשות הקיץ, מרחק נגיעה מהסמטאות שבהן פסע האר"י הקדוש, שיפצו בני הזוג והקימו בו את הקליניקה שפועלת בהשראת סודות הקבלה וספר הזוהר. במקביל, הם עברו הכשרה בפתולוגיות של מיניות באוניברסיטת בר אילן.

לאיזה זרם בעצם אתם משייכים את עצמכם?
יהונתן: "טוב שאת שואלת, כי אני לא רוצה שיתייגו אותנו בתוויות. אנחנו לא שייכים לאף זרם. אנחנו פשוט זורמים לאן שטוב לנו להיות".

אז מיהו קהל היעד שלכם?
יהונתן: "קהל מגוון מאוד. יש חילונים שבאים מהקיבוצים בגליל העליון, מעמק החולה ואפילו מהמרכז ומהדרום. יש זוגות דתיים־לאומיים שנשואים שנים רבות ומתמודדים עם בעיות תקשורת ואחרות, ויש כמובן חרדים בטווח גילאים של 30-40. עם חלק מהסדנאות אנחנו גם מסתובבים ברחבי הארץ, נוסעים לסופי שבוע, מרצים במכללות ומנחים צוותים חינוכיים".

שפת האינטימיות
הסדנאות שמקיימים בני הזוג מיועדות לזוגות נשואים או לזוגות שנמצאים בקשר ארוך ומחייב, והן מגוונות. סדנת 'מסע זוגי', למשל, שנמשכת כשלושה חודשים, מפגישה בני זוג אחת לשבועיים לדייט שמשלב שיחות והגיגים גם על יחסי אישות, לצד תרפיה באמנות שכוללת ציור, ריקוד ומשחקים.

סדנה נוספת בשם 'לב לגעת' נמשכת כשנה ומתנהלת באמצעות הסקייפ. "בסדנה הזאת מתעסקים בעיקר במגע", מסבירה יסכה, "למשל איך מבקשים מגע, איך יוצרים הדרגתיות של מגע בין בני הזוג, איך מדייקים במגע. זאת אינטימיות, ואינטימיות היא שפה שצריך ללמוד אותה".

יהונתן: "מה שנראה מובן מאליו הוא ממש לא כזה. אני מוצא שבני זוג לא ממש מסבירים זה לזה איך לגעת, איפה לגעת, האם כאן זה טוב או לא. לפעמים זה קורה כי פשוט לא נעים להם להסביר, ולפעמים זו פשוט מטלה שצריך לבצע. הסדנה הזאת מלמדת סוגים שונים של מגע, ספונטניות, משחק מקדים, פנטזיות ואפילו הארכה של יחסי האישות".

סדנה שלישית שמקיימים בני הזוג קרויה "זמן לאהבה": במסגרתה מגיעים הזוגות לבילוי של יומיים בצפון, מתארחים לארוחת שבת אצל יהונתן ויסכה, ומשם הכל פתוח.