צילום: shutterstock עיריית טבריה פתחה בשבוע שעבר במבצע לפינוי כלי רכב נטושים ברחבי העיר באכיפה מוגברת. במשך השבועות הקרובים ינסו פקחי השיטור העירוני לאתר את בעלי המכוניות ולדרוש מהם לפנותן. מדובר בכלי רכב ישנים ועזובים, שננטשו בצדי הכביש ולא פעם הם מסַכּנים את התנועה, תופסים מקומות חניה ופוגעים באיכות הסביבה.

עד לפני כשנתיים נהנו בעלי רכב ישן (בן 20 שנה ומעלה) מתכנית של המשרד להגנת הסביבה, שבמסגרתה יכלו למסור את רכבם למגרשים ייעודיים לביצוע גריטה, כלומר הפיכתו לגרוטאה. כל חלקי הרכב הגרוט הושבתו והועברו למיחזור ובעל הרכב קיבל מהמדינה פיצוי בסך כ־3,000 שקל.

מאז סיום התכנית בשנה שעברה נראים יותר ויותר כלי רכב ישנים נטושים לצדי הדרכים וברחבי העיר אולי בגלל שבעלי רכב המעוניינים להיפטר מרכבם יכולים רק להעביר אותו למגרשים של סוחרי ברזל עצמאיים או למגרשים לפירוק מכוניות, כמו למשל בנהריה.

כיום, כאשר מתקבלת פנייה לגבי רכב נטוש, פקחי העירייה מצלמים אותו וממתינים 60 יום בניסיון לברר את זהות בעליו. בתום התקופה ניתנת התראה בת חודשיים על ידי מדבקה המוצמדת לשמשת הרכב, ובה מפורטת הדרישה לפנות אותו תוך 14 יום.



בנוסף לכך נשלח לבעלים מכתב התראה, המפרט את החוק ואת פרטי התהליך. לאחר 14 יום מוצמדת לרכב הודעה שנייה, המתריעה על הכוונה לגרור את הרכב מהמקום בתום 48 שעות, ובמקביל נרשם דוח לבעלים בסך 320 שקל. בתום זמן ההתראה השנייה, נגרר הרכב למגרש גרוטאות על חשבון הבעלים, שאף נושא בעלות ימי אחסנתו מול בעל המגרש.

סגן ראש העיר דודיק אזולאי, הממונה על אגף איכות חיים וסביבה: "בעלי רכב נוטשים אותו בדרך כלל בגלל עלות התיקון הגבוהה. ניסיון העבר ממבצעי אכיפה קודמים מלמד שחלק מהם מפַנים את המפגע בעצמם, ואחרים נאלצים לשלם קנסות וגם את הוצאות הפינוי".

מהעירייה נמסר: "בהתאם לחוק, בסמכותה של העירייה לעשות כרצונה ברכב נטוש, לרבות מכירתו. בסמכותם של גורמי האכיפה אף לבצע גרירה בתהליך מקוצר, ללא התראות, אם הרכב מסכן את התנועה ואת שלום הציבור. בכוונת העירייה לבצע אכיפה מוגברת בנושא זה בתקופה הקרובה".