צילום: גיל יוחנן עיריית קרית שמונה איפשרה לחברת רמי לוי לבנות מגרש חנייה על שטח ציבורי ליד הסניף שלה באזור התעשייה הצפוני. רמי לוי הקימה את החניון על חשבונה, ולטענתה גם עם כל האישורים הנדרשים. מאחר שמדובר בשטח ציבורי שאין לה זכויות עליו גם לא היתה צריכה לשלם על הקרקע.

מנזקי הסופה: הגג של רמי לוי במבשרת קרס

ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מסבירים שמתחם החנייה שנבנה על קרקע ציבורית אינו מגודר ופתוח לכל הציבור, ולכן אין להם התנגדות לכך. אבל במקביל הוציאה הרשות התראה לעירייה על הפרת תנאי הסכם החכירה של השטח, שהיה מיועד מלכתחילה להקמת מרכז וטרינרי עירוני.

אחד המתחרים, שסגר את המרכול שלו במתחם, מתכוון לדבריו להגיש תביעה משפטית נגד ההסדר.

לפני שנה בדיוק פורסמה ב'ידיעות קרית שמונה' כתבה שעסקה בכמות החריגה של מרכולים בעיר. הכתבה פורסמה מעט לפני שנפתחו בעיר שני מרכולים חדשים וגדולים - 'יינות ביתן' ו'רמי לוי - שיווק השקמה'.

כבר אז טענו תושבים שמעורים בחיי המסחר בעיר כי אין מקום לכל כך הרבה מרכולים - עשרה יחד עם המצטרפים החדשים - ושחלק מהם ייעלמו מן הסתם מהנוף המסחרי של העיר.



בתוך כך אפשרה העירייה לחברת רמי לוי להקים מגרש חנייה גדול על שטח ציבורי, שעל פי תוכנית המתאר נועד להקמת מרכז וטרינרי. כאמור, החברה הקימה את המגרש על חשבונה באישור, ובלי שהיתה צריכה לשלם לעירייה תמורת השטח.

לחברה, כך נראה, אין מה לבוא בטענות. אבל איך העירייה מוותרת ככה על שטח ציבורי? "המגרש הוחכר לעיריית קרית שמונה לצורך הקמת מרכז וטרינרי עירוני", מסבירה דוברת רשות מקרקעי ישראל בתגובה. "בפועל, חלק מהשטח הוכשר ופועל כחניה ציבורית, המשרתת את כלל באי אזור התעשייה.

"השטח המשמש כחניה פתוח לציבור, אינו מגודר והאפשרות לעשות בו שימוש ניתנת לכל מבקש, ללא מגבלה וללא תשלום, כמו גם לקונים ברשת רמי לוי. לחנות רמי לוי שהוקמה באזור יש מקומות חנייה פרטיים מקורים, שהוקמו במסגרת בניית החנות ובהתאם לדרישות התקן.

"ככל שמדובר בקרקע שהוקצתה למטרות ציבוריות ומשמשת למטרה ציבורית, אין לרמ"י התנגדות. יחד עם זאת, לאור העובדה שמטרת החכירה על פי חוזה החכירה הינה 'מתחם וטרינרי עירוני' (ולא חניה ציבורית), מצאנו לנכון להוציא התראה לבא־כוח עיריית קרית שמונה על הפרת תנאי הסכם החכירה.

יודגש כי על פי הקבוע בחוק, קרקע המיועדת לצרכי ציבור לעולם אינה יכולה להימסר לפרטיים (אלא רק לרשות ו/או לגוף ציבורי) ולמטרות ציבוריות בלבד. יובהר כי רשת רמי לוי לא שילמה ואין לה כל זכות בקרקע".

"אין לי פרוטקציה"
ברשות מקרקעי ישראל, אם כך, הסתפקו בהתראה בלבד ורמי לוי יצא נשכר. כעת יש במקום מגרש חנייה שמשרת אותו. הוא אמנם מימן את עלות הקמתו, אך לא היה צריך לשלם עבור הקרקע.

בדיקה בשטח מעלה סימני שאלה באשר לעמדתה של רשות מקרקעי ישראל. מגרש החנייה אמנם אינו מגודר והוא אכן פתוח לציבור כולו, אך לא ברור עד כמה יהיה שימושי עבור הציבור הרחב, מעבר לציבור הלקוחות של רמי לוי.

באזור התעשייה הצפוני אין בדרך כלל מצוקת חניה, לכן אנשים מעדיפים לחנוֹת בסמוך לעסק שאליו עליהם להגיע ואין להם צורך של ממש בחניון שהקים רמי לוי. יתר על כן, הניסיון בתחום התכנון והבנייה מוכיח שברגע שנקבעות עובדות בשטח, לרוב קשה להחזיר את הגלגל לאחור.

על פי מה שמסתמן כעת, מרכז וטרינרי כנראה לא יוקם שם - גם בשל העובדה שלאחרונה הוחלט להקים מרכז וטרינרי אזורי באזור אגמון החולה, שישרת את כל הרשויות באזור הגליל המזרחי והגולן.

רמי לוי לא חושב שניתנה לו במקרה זה הטבה חריגה; אדרבא, מבחינתו הוא עשה טובה לקרית שמונה. "השקעתי 45 מיליון שקל באזור תעשייה בפריפריה, שהיה מוזנח לפני כן", הוא אומר בשיחה עם 'ידיעות קרית שמונה' ו-mynet, "מתוכם 2.5 מיליון שקל במגרש החנייה, שכל אחד יכול לבוא ולחנות בו.



"השטח הזה לא נמסר לי. זה על שמי? זה שלי? בסך הכל באתי ויצרתי שם מקום חנייה לכל תושבי קרית שמונה. יש לי פתרונות חניה אצלי בעסק. מה העירייה נתנה לי? אני נתתי לה. ייצרתי 160 מקומות עבודה חדשים, ואני משרת 50 אלף תושבים שבאים לקנות בסוּפּר הזה. תראה לי סוּפּר אחר שהיה מקים את מה שאני בניתי.

"ייצרתי תחרות, כדי שתושבי קרית שמונה יוכלו לקנות בזול. אתה חושב שבניתי את מגרש החנייה על דעת עצמי? אתה חושב שאני מכיר בעירייה מישהו? שיש לי פרוטקציה? אני לא מכיר שם אף אחד. כשבאתי לבנות את המבנה אמרתי שאני צריך שתהיה חניה, אז אמרו לי שיש שם מקום שמיועד לכך ואם אהיה מוכן להשקיע את הכסף, תהיה שם חניה. יש לי אישורים. עשיתי את זה הכי תקין שיכול להיות".

"הוא לא עושה טובה"
הדברים שאומר רמי לוי מקוממים מאוד את סטיב מייזל, שהיה הבעלים של מרכול