צילום: אסף פרידמן "מהפכת התעריפים בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך" - כך פרסם בשבוע שעבר משרד התחבורה בהודעה רשמית, בהתייחס להוזלת מחירי התחבורה הציבורית בארץ.

קרית שמונה: קו אוטובוס חדש לת"א

שר התחבורה, ישראל כץ, התפאר ואמר כי הרפורמה מציעה "הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים" באמצעות מינוי, המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, טען כץ, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחייה בארץ.

אלא שהשיטה החדשה של תעריפי הנסיעה מתייחסת רק לנסיעות באזורי המטרופולין, וגם בהודעת המשרד אין שום אזכור של תעריפי התחבורה הציבורית בפריפריה. תושבי חיפה, תל אביב, באר שבע וירושלים יזכו לתעריפים מוזלים בתוך הערים, ובקווים הבינעירוניים בין הערים הגדולות המחירים ממילא זולים יחסית, כך שהם אינם יוצאים מופסדים.



תעריפי הנסיעה בפריפריה, לעומת זאת, גבוהים מאוד. לשם השוואה, המחיר לקילומטר נסיעה בין תל אביב לחיפה הוא 27 אגורות, לעומת המחיר בין קרית שמונה לחצור הגלילית - 65 אגורות לקילומטר, כלומר יותר מפי שניים.

כבר בשנת 2012 הודיע משרד התחבורה כי הוא שוקד על רפורמה כוללת, שבה תטופל גם בעיית פערי המחירים בין המרכז לפריפריה. בפברואר 2014 הגיש ח"כ יצחק הרצוג שאילתא בנושא לשר כץ, והשר השיב כי במסגרת הרפורמה "יילקחו בחשבון גם שיקולים פריפריאליים".

ראש המועצה המקומית יסוד המעלה, אילן אור, המשמש גם כמרַכּז תחום התחבורה באשכול הרשויות של הגליל המזרחי, שלח לאחרונה מכתב לשר התחבורה ובו כתב, בין השאר: "כתושבי אצבע הגליל החיים בפריפריה הצפונית, על כל המשתמע מכך - בדגש על שכר ממוצע נמוך ברוב המגזרים, איכות שירותים נמוכה יותר בתחומים רבים וצורך חיוני בשדרוג התחבורה הציבורית - הצטערנו לגלות שאיננו נכללים בתוכנית הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית.

"חשוב להגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית באמצעות הפחתת המחירים, לפחות כפי שקיימים באזורי המטרופולין המופיעים במסגרת הרפורמה".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.