כתבה: סיגל כהן. 

המדיה החברתית ואמצעי התקשורת הפכו במאה ה-21 לכוכבים האמיתיים של המטבח, כן עוד לפני האוכל. מעבר לעובדה שהם מתפקדים כמקור מידע למגמות אופנות וחידושים הקשורים בתזונה שלנו, הם מסייעים לנו לגלות מסעדות חדשות או לבחון מתכונים והדרכות, תפקיד שבעבר מילאו הסבתות והאימהות של כולנו.
המרחבים הווירטואליים בהם האינסטגרם, הפייסבוק, הוואטס-אפ, הטוויטר, הבלוגים, הצ'טים, הפורומים, הדואר אלקטרוני ואתרי האינטרנט, הופכים לתירוץ מושלם לבלות במטבח זמן רב מבעבר.
מטבחי דא קוצ'ינה. צילום: דוימו קוצ'ינה איטליה
מטבחי רגבה. עיצוב: מיכל סיני ואפרת רז. צילום: אלעד גונן
למה דווקא במטבח? מחקרים מראים כי המטבח הפך בשנים האחרונות ללב ליבו של הבית. אותו מקום סגור שהיה בקצה הבית, התמקם במרכז, ניפתח לעיני כל והחל למלא, מלבד בישול והזנה, פונקציות רבות ורחבות בהם אירוח, מקום מפגש משפחתי, מקום להכנת שיעורי בית, לעבודה ועוד.
/
רב פונקציונאלי
דו"ח חדש שחשף מכון Silestone של קונסטינו (פלטפורמה בינלאומית המונעת על ידי קבוצת קוסנטינו לחקור ולהפיץ ידע על חלל המטבח, הביתי ומקצועי כאחד) מנתח את ההשלכות והאתגרים שחוו הנשאלים במטבח מעצם היותו לב ליבו של הבית. מה הדבר מרמז על אורחות חיינו, כיצד הוא משנה את הפרוגרמה האדריכלית של הבית, כיצד ההתקדמות הטכנולוגית, אמצעי התקשורת והמדיה החברתית משפיעים על הווייתו, ואיך כל אלו משפיעים על הבריאות והרווחה האישית שלנו.
 
למעלה מ-23 מומחים ומובילי דעת קהל בתחומי האנתרופולוגיה, סוציולוגיה, תזונה, טכנולוגיה, ארכיטקטורה, עיצוב וקיימות מתשע מדינות לקחו חלק בהכנת הדוח שאסף נתונים מכל רחבי העולם. עיקרי הדו"ח מאירים בזרקור מיוחד את המטבח של העידן החדש כמרחב יוניסקס, רב פונקציונאלי, אשר עובר מהפך מהפעילות המסורתית של הכנת מזון ועד מרחב לאירוח, השם דגש על בריאות, רווחה וסביבה.
מטבח במראה עץ טבעי Cotto d’este HeziBank
המדיה החברתית היא הכוכבת האמיתית במרחב זה שכן היא מעניקה את הכלים להתקרב לתרבות קולינרית אידיאלית ולהפוך את הרגלי הצריכה והקנייה על פי פרמטרים של יעילות אנרגטית, קיימות ומחזור. הפונקציונליות היא התכונה הראשונה שעולה מהדו"ח ואיתה עולה השאלה כיצד להתאים בצורה בטוחה ומעשית את מטלות הבישול, כמו נקודות החום, מחלצי העשן, נקודות החשמל ויישומן של טכנולוגיות חדשות המבטיחות, למשל, היגיינה, עמידות בחום או עמידות לאורך זמן. כל זאת במקביל לפעילויות אחרות שהועברו מחדרים אחרים, כמו צפייה בטלוויזיה, אירוח משפחה וחברים ועוד.
 
למודעות הסביבתית יש השפעה על השימוש במטבח בכל הרמות. החל מהרגלי הקנייה והתנהגויות אחרות שמשתנות כמו חוק השקיות שייתר את מגירות שמירת השקיות בבית ועד קניית מוצרים עונתיים טריים בתפזורת, המקבלים מיקום מרכזי בארגון המטבח. יתרה מכך, המטבח הופך לחלל המאפשר שימור מזון ושימוש חוזר בו כדי להימנע מבזבוזו.
מטבח בעיצוב אורנה פוריץ, צילום: אלעד גונן
מטבח סקנדינבי במראה תעשייתי של המותג VIPP, הביטאט
קוסנטינו. משטח DEKTON דגם קליה במטבח שעיצבה מעצבת הפנים אילת שבו בביצוע שיש כרמל. צילום: אלעד גונן
/
תוצאות הסקר
1. המטבח הינו מרחב רב תכליתי: 43% מהמשתמשים אוכלים את הארוחות העיקריות במטבח. 29% נפגשים עם האורחים, 11% עובדים ו-17% מבצעים משימות מגוונות במרחב זה..
2. המטבח חדל להיות מרחב נשי לחלוטין: 64% מהנשים מבשלות באופן קבוע לעומת 29.9% מהגברים ו-6.7% במקרה של בני משפחה אחרים, או אנשים מבחוץ כמו עובדי משק הבית.
3. המרחב נתפס כמרחב לטיפול בריאותי ורווחה: 48.9% שינו את הרגלי האכילה שלהם בשנים האחרונות, 62% דואגים יותר לתזונה שלהם מכיוון שהם משתמשים במדיה החברתית כדי לבדוק מידע ו-31.1% מבשלים כראוי תוך שימוש בפחות אוכל נוחות. ביחס למצבנו, 40.74% אומרים שהם אוכלים אוכל מעובד פחות, נתון שהוא מעל הממוצע לעומת מדינות אחרות.
4. השימוש במטבח מושפע בכל הרמות מהמודעות הסביבתית: 35% מפרידים נכון בין הפסולת שהם מייצרים, 21.6% משתמשים בפחות פלסטיק, 16% עושים שימוש חוזר לפני יותר מכמה שנים, 26.9% מקטינים את השימוש במים ואנרגיה, 52.2% משתמשים בתיקים משלהם ומנסים לקנות מוצרים ללא אריזה, 20.3% מגוונים את מקום הרכישה כדי להבטיח מקור ואיכות, 14.5% מייחסים חשיבות רבה יותר לרכישות בכמויות גדולות ו-13% בדרך כלל קונים באינטרנט.
5. המטבח הינו מרחב שנשלט על ידי מדיה חברתית: 54% משתמשים במדיה חברתית כהשראה כדי לשפץ או לחדש את המטבח שלהם, 51.8% משתמשים בהן למידע על מתכונים, דיאטות חדשות, אוכל ומסעדות, 13.8% פונים אליהם למידע על מחזור, שימוש חוזר או צמצום פסולת, 62% מטפלים טוב יותר בתזונה שלהם מכיוון שיש להם מדיה חברתית כמקור מידע ו-54.7% משתמשים בטלפון הנייד כדי ליצור אינטראקציה עם מכשירים (מכשירי חשמל ביתיים, אורות, טלוויזיה).
6. פונקציונאליות עדיפה על פני אסתטיקה: 63% מהנשאלים בסקר מחפשים פונקציונאליות ואילו 15% מונעים מחיסכון, 12% מאיכות החומרים ו-10% מעיצוב ואסתטיקה.
מטבחי רגבה. יח"צ
מטבחי דא קוצ'ינה. צילום: דוימו קוצ'ינה איטליה
פלטות גדולות של חיפוי קיר דמוי שיש במטבח. Cotto d’este HeziBank
ועוד נתונים מעניינים:
• פונקציונאליות עדיפה על פני אסתטיקה: 63% מהנשאלים בסקר מחפשים פונקצאיונליות.
• המטבח מפסיק להיות מרחב נשי: 30% מהגברים מבשלים בבית.
• מרחב לשמירה על הסביבה: 78% מהמשתמשים מפרידים נכון בין פסולת, ממחזרים יותר מבעבר ומפחיתים את השימוש באנרגיה ומים.
• מרכז לשליטה בתזונה ובבריאות: 50% שינו את תזונתם וכללו את נושא הבריאות בסל הקניות ובבישול שלהם.
• המטבח הביא למהפך בחשיבות החדרים בבית: 40% הופכים אותו למקום מפגש ואירוח אורחים או לצורכי עבודה.
• טריטוריה שנכבשה על ידי מדיה חברתית: 84% מהמשתמשים בודקים עובדות בנוגע למטבח, תזונה וייעוץ סביבתי.