חלום הרכבל מנצרת עילית להר תבור מתחיל לקרום עור וגידים. בחודש אפריל 2018, בעקבות פנייתו של ראש עיריית נצרת עילית רונן פלוט, אושר הפרויקט על ידי הממשלה באופן עקרוני ומשרד התיירות לקח על עצמו להוביל אותו באמצעות החמ"ת (החברה הממשלתית לתיירות).

הר תבור | צילום: שרון צור

צוות מקצועי מטעם החמ"ת בראשות גואל ישראל ביצע בחודשים האחרונים עבודת תכנון ראשוני ובדיקת היתכנות הפרויקט אל מול הגורמים השותפים: הרשויות המקומיות, רשות הטבע והגנים, חברת חשמל וקק"ל. העבודה כללה בדיקת תוואי הרכבל מבחינה הנדסית, תנאי השטח ואלמנטים תיירותיים ותחבורתיים הקשורים בהפעלתו. הצוות המקצועי סיים את עבודתו בשבוע שעבר והציג את מסקנותיו בפני ראש העיר רונן פלוט, לפיהן קיימת היתכנות ממשית לביצוע הפרויקט בכפוף לשינויים קלים ובתוכם החלפת תחנת המוצא לנקודה אחרת בהר יונה משיקולים כלכליים ולוגיסטיים.

על פי התכנון המוצע, תוואי הרכבל יהיה באורך של 5.9 ק"מ ומשך הנסיעה בקרונות כרבע שעה. זמן ההקמה המשוער 6-5 שנים והעלות המוערכת כ־400 מיליון שקל.  התוכנית כוללת תחנת יציאה הלוך ושוב מנצרת עילית להר תבור ותחנת עצירה בכפר שיבלי. כמו כן נבחנו היתרונות והחסרונות של הפרויקט ונלקחו בחשבון הפעלה על ידי יזמות פרטית. "נצרת עילית היתה עד עכשיו מחוץ לתמונת התיירות בישראל חרף סמיכותה למוקד התיירות הצליינית בנצרת ומיקומה בלב הגליל. הרכבל יתקן את העוול ויממש את הפוטנציאל התיירותי שמעולם לא מומש", אמר ראש העיר רונן פלוט והודה לשר התיירות יריב לוין שנרתם להוביל את הפרויקט יחד עם הממשלה.

פלוט ציין כי פיתוח התיירות זוכה להתייחסות נרחבת בתוכנית המתאר החדשה של העיר, אשר לראשונה נותנת ביטוי למיצוי הפוטנציאל התיירותי באמצעות תכנון הקמת אלפי חדרי מלון במרחב העירוני. פלוט ציין כי הפרויקט הנו יוזמה של העירייה אך כדי להוציאו לפועל נרתמו המועצה האזורית גליל תחתון והכפר שיבלי. "שיתוף הפעולה בין הרשויות חשוב להצלחת הפרויקט ממנו ייהנו לא רק תושבי נצרת עילית, אלא האזור כולו".